Sunday, April 26, 2009

Mashitah..oh Mashitah

Tadi aku ade lepak ngan sorang kawan dr Affin Bank...saje melawat opis dia sambil jumpe investor2 aku kat dalam Affin tu...n masa tu member aku tu tengah baca Metro Ahad...sambil borak2 tu...dia belek2 sakkobar Metro tu...n dia terjumpa sesuatu yang interesting...ada orang tanya dalam kolum soal jawab agama bersama Dr Mashitah...dia tanya pasal hukum ASB kat YB kite tu...dia tanya hukum ASB n hukum loan untuk melabur dalam ASB...

n Mashitah jawab:

hukum melabur dalam ASB ni harus mengikut majlis fatwa kebangsaan tapi hukum loan untuk ASB plak...bergantung pada jenis...kalu konvensional..haram la...kalau islamik jadi halal la...(lebih kurang dia jawab macam tu la)

ok la...tapi dia pun bukan pakar dalam kewangan Islam ni...aku rasa baik dia rujuk pakar perbankan dulu kalau pasal loan ASB tu

sini plak aku nak tambah: ASB ni still HARAM pada pandangan aku n melalui pembacaan dan diskusi yang aku buat...dapat disimpulkan pada 3 sebab:

1) Harga asas pelaburan ASB ni tetap pada harga RM1...takkan berubah walau pasaran menaik atau menurun...ianya dijamin oleh kerajaan - pelaburan sekiranya di jamin keuntungan ataupun modal..,adalah haram disisi syarak...mana ada pelaburan yang boleh dijamin bang? kalau jamin tu namanya simpanan...bukan pelaburan...n untungnya takde la 7-8%...ciput je

2) Pelaburan ASB tu sendiri...dilaburkan kedalam saham-saham tidak patuh syariah...macam Maybank Group..British American Tobacco..Freaser n Neave yang konpem tak patuh syariah...bukan sikit..banyak tu...

3) Tidak melantik panel Syariah yang memantau urusniaga dan pelaburan yang dilakukan oleh pengurus dana...sebab kalau ada panel syariah yang bertanggungjawab dalam ASB...konpem perkara 1 dan 2 diatas takkan wujud lagi...

So...sekian dulu penjelasan...sekiranya ada yang terbaca n rasa aku tersilap...pls tolong betulkan aku ni...aku bukannya nak menyalahi fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa...tapi renungkanlah sendiri...

0 comments: