Thursday, August 13, 2009

Nostalgia Puncak Brinchang

Masa g anniversary hari tu...aku memang nak g tengok balik tempat aku n the Reccan pegi masa XPDC Brinchang Berembun dulu...n tercapai jugak akhirnya...walaupun sesat skit masa nak cari jalan naik ...

Sampai sana...terimbau kembali nostalgia camping kat tempat paling mencabar tu....pada malam yang sejuk tu...hihihi...ni nak cerita....

ni kat menara tinjau...boleh tahan dia punya sejuk

Bertolak dari UPM kalau tak silap petang...lepas asar...terus pegi Cameron Highland...dah la jalan Tapah tu seperti ular kena palu...pening2 skit la...tapi seronot la sebab bebudak Reccan ni bukan reti senyap...ketua XPDC time tu kalau tak silap Bear...ke Kabi heh? tak ingat aku...n selain budak reccan...ada la 2 orang budak PMI ikut...siap pakai tudung labuh lagi naik gunung...respek...respek..

Sampai kat camping site tu malam dah...tepi anak sungai...tapi sungai apa tu aku tak tau la pulak...tapi pengalaman yang paling aku takleh nak lupakan...nak terkucil atas bas...bas dah la aircond...kat luar pulak sejuk...tak silap aku...aku start nak terkucil sebelum naik jalan tapah lagi...tapi bas tak berenti...so...sepanjang2 jalan tapah tu...tajkde tempat bleh berenti...so aku n beberapa orang lagi terpaksa menahan organ perkumuhan masing2 sampai atas...kat Ringlet baru ada stesen minyak boleh berenti...adusss...tuhan la yang tahu...bas berenti je...ada la separuh bas turun mengkodo hajat masing2...hehehe...takde dah nak kontrol2...

Pagi esoknya...bertolak naik Brincang...dia punya terk...huih...macam Star Trek terjun gaung....dengan basahnya...lecahnya plus sejuknya...fuhh...sronot tak terkata...tapi penat bang...tak silap aku...ambik dalam 5 jam jugak untuk sampai atas...tapi yang hampehnya....sampai je atas...berderet kereta n motor parking kat atas...puncak apekebenda ni Bear...? siap boleh naik keta sampai atas ni....siap ada menara telekom lagi....ingat macam puncak lain....hampaeh...kalu tau suruh je pakcik bas tu bawak sampai sini...takde la penat2 naik kot hutan...maklum la....tak penah sampai...ingatkan macam puncak2 lain...tapi takpe...

ni la rope campsite puncak brinchang sekarang...dia dah buat menara lain daa...


Malam tu...tido kat area lapang kat tepi menara tinjau...tapi kat sini...dia punya sejuk...macam kat US...tak caya tanya Etok...sampai nak tunggu air gelegak pun bukan main punya lama...periuk panas pun pakai pegang ngan tangan kosong je...sejuk katakan...malam tu...aku tido kat khemah masak je...dah khemah tak cukup...sebab ada yang basah...biarlah Abg Lee berkorban buat adik2nya...hehehe...yang tido sama ngan aku...Bear...Dahri n Kabi...kalau tak silap la....malam tu...dia punya angin plus rintik2 hujan...fuh...takleh nak cerita...macam nak beku eden kat situ...siap tercabut lagi khemah tu...ntah sape taruk pancang tak kuat...terpaksa la bangun betulkan balik....hish...kalau tak...tak tido den...

Pagi esok...ada satu permainan best...di pagi yang sejuk...ditempat yang sejuk...campur kabus pagi dan angin...kitaorang buat satu game....sape boleh tahan bukak baju sampai biru....sronot gak game tu...budak pompuan takleh main la game ni....yang kalah akan kena gelak secara berjemaah oleh peserta2 lain...yang menang bukan dapat ape pun...kena gelak jugak...tak silap aku...yang serender awal game tu...Encik Din Galeri....yang menang...aku kot...hehehe...tapi sana best...korang boleh tengok kabus datang ditiup angin...lepas tu bentang tangan...basah lencun la kena kabus....huih...best...beessst...

Lepas makan pagi...bertolak plak naik Berembun...Bear kata lawa...macam dalam Lord of The Rings....memang cantik trek Berembun ni....pokok kat situ dipenuhi lumut...berjalan pun atas lumut....tapi puncak dia biasa je...cuma orang kata ada rimau kumbang kat atas tu...ye ke ni...kejap je lepak atas tu...pas tu turun n kena turun cepat....takut malam...sebab jalan nak turun tu jauh...kena lalu ikut ladang teh...so kalau turun lambat takleh la nak tengok view canteek...tapi...memang lambat pun....malam baru sampai area ladang teh...so boleh tengok gelap je la....
ni je yang sempat aku naik skit trek berembun...dia dah buat jambatan kayu dah


Sampai bawah...pegi camp site balik...n tido...pagi esok bas datang amik...tak sempat nak jalan2 pun...cuma bas berenti kejap tempat tumpuan pelancong...turun la sape2 nak beli sobinier...aku tadak duit...so cuci taik mata je la....

Tapi...aku takde gambar masa XPDC tu...sape2 yang ada post la dalam Facebook ke...boleh sama2 tengok balik...mesti sape2 yang berkaitan ngan ape yang aku cerita ni tersengeh masa membacanya...sengeh la...jangan malu2...sekian

0 comments: