Wednesday, August 19, 2009

Ramadhan Menjelma Lagi...

Setiap kali Ramadhan Al-Mubarak menjelang....terkenang pada kisah2 lama yang berkait dengan ibadah puasa....masa budak2 dulu....masa sekolah....masa dok U...masa first time puasa bersama isteri...n zaman dah jadi bapak orang ni....semuanya menjadi kenangan terindah buatku...

Masa budak2:
Seingat aku....aku start puasa penuh masa aku umur 5 tahun lagi....tapi bukan penuh sebulan la...tapi dari sahur sampai bukak posa....sebabnya...kalu tak posa...takleh nak join orang time bukak posa...kena dok jauh2....tengok je...lepas orang bukak posa baru bleh join....time tu memang frust giler...tu yang aku nak posa sangat tu....

Makanan kegemaran time tu...nekbat, akok, sira pisang ngan ayam percik atau ayam pedas....perghh...meleleh beb...

Masa sekolah:
Seingat aku...masa darjah satu...aku sorang je yang puasa penuh....bebudak lain bantai minum milo ngan makan bekal lagi time rehat...tapi yang best...cikgu puji sebab posa...hehehe

Time sekolah menengah plak....time rehat bulan posa cikgu suruh buat tadarus Al-Quran...so semua budak2 kena ngaji....n time petang...ada jugak la aku try berniaga ngan Mat Duan n kawan nama Nuar kat pasar Ramadhan Wakaf Che Yeh...jual ikan bakar....sempat 3 hari je...tak balik modal....

N yang paling best...time bulan posa ni la aku start mengejas awek aku....bersama2 Palli...kitaorang mencari dimana rumah aweks aku ni....time dekat nak bukak posa baru balik....orang dah bang baru sampai...hehehe...siap kena sound lagi ngna ayah masa tu....masa tu tingkatan 3....

Masa tingkatan 5....aku dah start plak hobi baru....survey bazar Ramadhan seluruh Kota Bharu ngan Suri...belinye tak...orang dah start azan baru kalut nak pegi beli air...last2...bukak posa atas moto...hehehe

Makanan kegemaran time ni....kuih bunga, kuih cara ngan air tebu....n pastinya...akok

Masa dok U:
Time dok U ni....sahur ngan bukak posa ala kadar je la....sahur kekadang ngan roti je...berbuka pun kadang2 ngan biskut n roti...tak selera lah mana....tapi ada jugak time keluar beli kat bazar Ramadhan dekat Seri Serdang....sambil2 cuci mata...kurus posa aku...tapi yang best kat sini...kena pegi time dekat2 nak buka posa dah...baru makanan murah2....air pun kalau beli satu ada yang percunma sampai 3....hehehe...saaave...save.

Ada jugak kenangan berbuka atas komuter...time tu nak pegi rumah kakak aku kat Sungai Buloh...komuter tu lembab sangat...terpaksa la aku berbuka posa ngan air liur...kumpul banyak2...pastu telan...yyeeeeeks!!

Makanan kegemaran time ni...nasi minyak ngan nasik ayam...air bandung....fuh!!

Masa baru kawen:
First time aku posa ngan wife aku....best posa jadi suami orang ni...tapi yang hebatnya wife aku ni...sahur tak pernah kitaorang miss....memang dia bangun masak...ni yang abang sayang kat dia ni....n masa nak bukak posa plak...kitaorang ronda2 bazar Ramadhan n cari ape yang dia suka...ape plak yang aku suka....lepas tu compare....tapi yang wife aku suka tu semua tak sedap...hehehe

Kekadang ade jugak try masak special menu...jadi tak jadi lain kira haa....yang penting...masa berbuka la time yang paling heppi skali...walaupun cuma berdua...tapi dia punya selera...macam makan kat hotel wa cakap lu...

Kegemaran time ni...murtabak kot...ntah...n masakan bini..

Masa bersama anak2:
Aku ingat lagi....masa anak sulung aku, Sofea kecik lagi....dia selalu bangun n nak makan sahur sama2....boleh kata dalam sebulan puasa tu....hampir tiap2 hari dia bangun sahur bersama....membuatkan abah n mama berselera makan sambil layan keletah dia masa makan....tengkiu kakak!!

Masa berbuka plak...dia yang paling dulu tunggu makanan...tercongok kat depan hidangan...tapi dia tak makan selagi kitaorang tak makan....paham kot...

Baby Talhah plak....masa puasa tahun lepas...dia jarang bangun kacau orang bersahur...kakak pun dah jarang jugak bangun...mungkin penat main kot...tapi kalau time bukak posa....dia yang paling dulu amik itu ini....nanti kita tengok tahun ni plak macammana...

Makanan kegemaran...balun ape yang ada...yang penting...sodap!

Apapun....semoga Ramadhan kali ini akan menjadi Ramadhan yang terbaik buat kami sekeluarga...dan semoga Ramadhan kali ini bukanlah yang terakhir buat kami....

Ya Allah...berkatilah kami di bulan yang diMuliakan ini...amin..

0 comments: