Thursday, May 21, 2009

Kawan,Cancer n Halaqah

Kemarin aku g melawat sorang kawan aku yang terlantar sakit...dia kena kanser dekat area pinggang...tapi aku pun tak paham...samada buah pinggang ke...abdomen ke...aku tak sure..tapi takpe la...moge cepat sembuh..

Sampai rumah kawan aku tu...dia tak balik lagi...dia ni polis inspektor...bukan bas inspektor...aku call dia kata dia terserempak dengan accident masa nak balik...so kena tulon la dulu ape yang patut...takpe ah...aku masuk n jumpe family dia dulu...abah dia aku kenal..nama Abang G...dia ni guru aku jugak...belajar silat bawah rumah dia dulu...n semo adik beradik..anak isteri n mak dia, Kak Moh pun ada...kami semo ni dah macam famili...masa aku bujang dulu aku selalu lepak rumah Abang G ni...makan tido situ pun biasa...tu yang aku rapat gile nga demo ni nih....lama dah tak makan tomyam yang Kak Moh buat..kaw giler...

Kawan aku yang sakit ni sebenarnya adik kepada Suri...salah sorang best friend aku...nama dia Duan..ari tu dia dah masuk HUKM buat treatment pasal ada ketumbuhan...setel je yang tu...pakar kata dia ada nampak something yang macam barah plak kat area tu...so dia kena buat treatment susulan la pulak...semalam ni pun dia baru check out dari HUKM...doktor bagi cuti seminggu dari rawatan kimo yang dia kena buat...dia kata kena buat lagi lima kali...so enam la semuanya...takpe We...sobar..

Lepas bual2...makan2...salam2 so aku balik...tokke nok tido situ plak...sampai umah kak da...tengok Halaqah di tv9...dia bincang pasal selesema babi...

Panel dia, ustz farid ravi n dr danial zainal abidin...best cara dia kupas...semo aspek dia amik kira...saintifik..islamik..ekonomi..maslahat..hukum...semo lah...memang power la panel dia...terutama dr danial...cara dia kupas kenapa babi ni Allah haramkan melalui bukti saintifik amat mengkagumkan...dia amik semuanya dari research orang2 bukan islam...dari zaman kuno China sampai ke kajian mat saleh yang terbaru..semuanya ada tanda dan dalil kenapa babi ni takleh kita makan...n babi ni memang membawa penyakit kepada manusia dari dulu sampai sekarang...hish..kalu pemakan babi tengok ni...mungkin dia bulh pikr skit kot...atau lebih baik lagi...tertarik dengan Islam yang suci...insyaallah..

So...aku pun dah letak alamat web dr danial zainal abidin ni kat tempayan ilmu sebelah..sila klik untuk menceduk ilmu dari pakar sains islam kita ni...nak tanya soalan pun boleh...aku dah tanya dah pasal kenapa diharamkan anjing plak mengikut fakta saintifik ni...bukan apa..senang nak jawab kalau orang bukan Islam tanya...insyaallah...kalu dia jawab...aku mintak nak post kat blog aku ni...buleh same2 kongsi

0 comments: